Voeding

Marian Ketel

Voeding is een totaalplaatje

Bij voeding gaat het om het totaalplaatje. Ook binnen de Chinese geneeskunde speelt voeding een belangrijke rol. Voeding is het belangrijkste medicijn, het geeft ons namelijk de voedingsstoffen en energie die we nodig hebben. In de TCM (Traditonal Chinese Medicine) noemen we bewust eten Yang Shen, dit
betekent “voeden van het leven”. Door goed te eten, werk je preventief aan je gezondheid en kan je jezelf helpen om beter te worden.

Maar wat is gezond eten?

In de TCM wordt voedsel vooral energetisch bekeken. Eten kan verkoelend of verwarmend werken, speciale invloed hebben op bepaalde organen, slijmoplossend of versterkend voor je bloed zijn en nog veel meer. Gemberthee kan verwarmen, maar als jij veel last van opvliegers hebt en dus veel warmte in je lichaam hebt, is het beter om muntthee te drinken omdat dit meer verkoelend is. Een voedingsmiddel hoeft dus niet per definitie goed of slecht te zijn, maar het is van belang dat het bij jou past, bij de tijd van het jaar en afhankelijk van het moment van de dag en zelfs van het jaargetijde.

Ontbijt als een keizer

Er zijn veel gezegdes als het om eten gaat. Iets kan bijvoorbeeld zwaar op de maag liggen, of je kunt iets maar moeilijk verteren. Dit heeft met emoties te maken. Emoties hebben een belangrijke rol in hoe het eten door jou ontvangen en afgegeven wordt. Velen zullen wel herkennen dat de ene keer iets beter in de maag valt dan de andere keer. Het is belangrijk om met aandacht te eten, heftige emoties tijdens het eten te voorkomen en niet staand aan het aanrecht een snelle hap tot je nemen. “Ontbijt als een keizer, lunch als een koopman en dineer als een bedelaar”. Een gezegde waar de Chinezen een goede verklaring voor hebben.

In de TCM wordt de orgaanklok gehanteerd. Een klok waarbij de meridianen elk twee uur een tijd hebben waarbij ze optimaal werken. Zo hebben de maag tussen 7-9 uur en de milt tussen 9-11 uur ’s ochtends hun optimale werkingstijd. Dit zijn de twee organen die de meeste invloed hebben op je spijsvertering. Als je dus tussen deze uren je ontbijt nuttigt, geeft dit je brandstof voor de rest van de dag. Geadviseerd wordt ook om ’s avonds niet te veel en na 19.00 uur liever niet meer te eten. Het is de bedoeling dat je lichaam zich ’s nachts herstelt. Als alle energie dan naar je spijsvertering gaat, kan het niet tegelijkertijd jouw bloed zuiveren en je nieuwe energie geven.

Het gaat om het totaalplaatje

Het is soms een zoektocht naar wat voor jou passende voeding is. Maar als je eenmaal gevonden hebt wat werkt zal je gaan merken dat je fitter opstaat, geen dips meer hebt gedurende de dag en je minder vaak vage klachten krijgt. En eet je dan een keertje wat minder goed? Geniet ervan en voel je niet schuldig. Stress is veel slechter voor je gezondheid dan af en toe iets minder gezond te eten, het gaat bij voeding om het totaalplaatje.

Meer over Chinese voedingsleer lezen? https://www.juttakoehler.nl/

Gezonde recepten

Een gezonde maaltijd kan je lichaam ondersteunen in herstel. Gezond eten hoeft echt niet saai of minder smakelijk te zijn. Bekijk voor inspiratie enkele recepten:

Recept Bananen pannenkoekjes

Gezond eten